Vakantiegevoel vasthouden

De zomer(vakantie) is bijna voorbij, de dagen worden al korter en het werk of opleiding, school van de kinderen, sport en allerlei andere verplichtingen staan al weer voor de deur. Het is nog maar zo'n twee maanden geleden dat de eindeloos lijkende zomer begon, en toch is het dan ook al weer voorbij. Misschien denk je de laatste tijd bij jezelf, hoe kan ik nog een beetje van die zomervakantie gevoel vasthouden in mijn dagen? Net zoals je heimwee kunt hebben op vakantie, kun je ook heimwee hebben naar je vakantie. Je mist de vrijheid, de lange zomer avonden, de warmte, de boel de boel kunnen laten en het vele buiten zijn. Slecht nieuws: vakantiegevoel vasthouden, dat lukt niet zo best. Sterker nog, dat gevoel heeft een houdbaarheidsdatum van 2-4 weken. Dit wordt ook wel het 'fade-out effect' (Bloom, 2010) genoemd. Kun je daar wat aan doen? Ja, tot op zekere hoogte kun je het vakantiegevoel langer vasthouden en daarmee het fade-out effect verkleinen. Hoe? Lees je hier! 

Vakantiegewoonte
Vaak heb je in de vakantie bepaalde gewoontes die je thuis niet hebt. Je hebt meer tijd om dingen te doen die je leuk vindt, je haalt broodjes bij de bakker, neemt de tijd om te koken, komt veel buiten, slaapt langer uit, besteed meer tijd met vrienden of neemt meer tijd voor jezelf. Deze vakantiegewoontes zorgen vaak voor het vrije gevoel in een vakantie. Doen waar je op dat moment zin in hebt, lief zijn voor onszelf omdat we dat verdiend hebben na een tijd van hard werken. Dat extra croissantje van de Franse bakker om de hoek hebben we dan écht verdiend. Waarom niet een beetje van deze zelfliefde blijven vasthouden? Door nog een beetje in de vakantieflow te blijven, de boel de boel kunnen laten, doen waar we zin in hebben, en vooral ook lief te zijn voor ons zelf, kunnen we meer ontspanning ervaren en zo blijft er een beetje meer van dat vakantie gevoel over.

Herinnering door geuren
Wij mensen slaan heel veel herinneringen op door geur. De ene persoon heeft dit sterker dan de ander, maar misschien herken je het wel bij jezelf. Heb je ooit wel eens gezegd: 'Oh het ruikt hier écht net naar...'. Dat is precies wat ik bedoel. Herinnering door geur. Dit kun je heel makkelijk thuis toepassen, door bijvoorbeeld te douchen met de douchegel die je op vakantie hebt gebruikt maar ook door bijvoorbeeld het smeren van zonnebrandcreme. De geur van zonnebrandcreme neemt ons gelijk mee terug naar de zomer, dus gelijk een beetje smeren voor instant vakantie herbeleving. 

Vakantievoedsel
Net zoals herinneringen ook kunnen opkomen door geuren, kan dit ook door smaak. Op vakantie hebben we zo ook onze eigen eetgewoonte, misschien neem je altijd je pakje hagelslag mee op vakantie, maar strooi je die nu op een lekker broodje in plaats van een bruin volkoren broodje. Misschien ben je naar Italië geweest en heb je tegoed gedaan aan zalige pizza en pasta. Of heb je genoten van de Deense koffiebroodjes of ben je lekker thuis gebleven maar verruilde je in de vakantie je bakje yoghurt voor net wat anders? Ga op onderzoek uit naar je vakantie eetgewoonte en haal deze eetgewoonte in huis. Maak een lekkere pasta of haal een ijsje, en waan je nog even op vakantie.

Vermijd inhaal werk
De Duitse wetenschappelijke vakantie-onderzoekers Sonnentag en Fritz (2006) deden onderzoek naar werkdruk en vakantie ervaringen. Hieruit bleek dat werk zich tijdens een vakantie hard opstapeld, waardoor de werkende zich bij terugkomst eerst de stapel achterstallig werk moet wegwerken voordat hij aan zijn reguliere werktaken kan beginnen. Hierdoor is een verhoogd werkniveau nodig waardoor al snel de extra verkregen energie (van de vakantie) uitgeput is en er juist meer behoefte aan tijd voor herstel is, wat zich vervolgens weer uit in een lager niveau van welzijn. Kortom, een vicieuze cirkel dus. Kun je hier wat in veranderen? Ja! Plan zowel voor als na je vakantie tijd in om binnengekomen mail en ander werk te verwerken. Bouw ruimte in, in je agenda. Stel je een out-of-office melding in gedurende je vakantie? Laat deze dan een paar dagen langer doorlopen dan je daadwerkelijke terugkomst, zo kun je orde scheppen en kun je hier de tijd en ruimte voor nemen.

Plan tijd voor jezelf in
Door na de vakantie gelijk weer volop aan de slag te gaan en alle vrije momenten vol te plannen, gaan je relax-reserves heel snel op. Deze heb je juist gespaard in je vakantie, probeer ze dan ook nog even vast te houden. Dit kun je rekken door iedere week ontspan momenten voor jezelf in te plannen. Hoe die ontspanning er uit ziet verschild per persoon, de een neemt een warm bad, de ander drinkt een wijntje in te tuin. Doe waar je blij en relaxt van wordt en plan dat ook daadwerkelijk in je (veel te snel volstromende) agenda.

Doen? Ja, ik raad je van harte aan om met deze tips aan de slag te gaan. Het is zó zonde als je je gespaarde vakantie reserves, het opladen, binnen twee weken al weer kwijt zou zijn en dat de vakantie als een vage droom achter blijft. Werken moet, maar ontspanning is net zo hard nodig. Juist omdat er veel mensen een hoge werkdruk, burn-out en stress ervaren raad ik je aan om nog even terug te denken aan dat fijne strand, de onbezorgheid, de vrijheid die de zomer met zich mee kan brengen. Dus, eet dat croissantje, ga in bad, lees een boek en zie de zon ondergaan. Wees lief voor jezelf, is niks mis mee!