Onthaasten, heb jij ook zo lekker geonthaast?

Met het nummer ‘Slow Down’ van Douwe Bob lijkt het langzaam aan- doen steeds meer in de spotlight te staan. Onthaasten is hot, leven in het hier en nu, en als het kan moeten we daarbij ook nog een beetje ontspannen.  Maar wat is onthaasten nou eigenlijk, waarom willen we het massaal zo graag en is het zo onwijs lastig om in onze drukke agenda’s te proppen? En bovenal, hoe werkt onthaasten nou eigenlijk en hoe pas jij een moment van onthaasten toe?

In een maatschappij die continu doordraait en nooit stilstaat, waarin je altijd met alles en iedereen in contact staat is het lastig om soms even een moment voor jezelf te pakken. Toch komt er ook een tendens op deze manier van leven. Begrippen als duurzaamheid en bewust(zijn) poppen steeds vaker op en heuse yoga reizen of op maat gemaakte retraites zijn zo geboekt. Op adem komen, stilstaan, ontspannen en onthaasten, steeds meer mensen lijken er grote behoefte aan te hebben. Zo zie ik ook in mijn omgeving dat veel mensen hun telefoon soms op stil zetten omdat zij onrustig worden van de continue stroom aan berichtjes die binnen komen. Of het direct terug sturen van een berichtje als een verplichting ervaren, want ‘wat moet de ander anders wel niet denken’. We kunnen dit niet ons hele leven vol houden. We kunnen niet op een manier leven hoe anderen ons verwachten te leven. Niet ons hele leven. En hoe mooi zou het zijn, hoe mooi zou jij zijn, als je gewoon je prachtige zelf kunt zijn.

Onthaasten is het bewust kiezen voor ontspanning. Nu kun je gelijk groots uitpakken en een dag in je agenda claimen om naar de sauna te gaan, maar ontspanning kan ook juist in de kleine dingen zitten. Daarnaast zijn er verschillen, wat pure ontspanning is voor de een, kan een enorme bron van prikkels zijn voor de ander. Onthaasten is maatwerk en heel persoonlijk. Kun je daar wel wat hulp bij gebruiken? Je mag altijd bij mij langs komen! Wil je zelf eerst gaan experimenteren om te kijken wat voor jou juist wel en juist niet werkt? Dat kan ook! Hieronder geef ik een aantal voorbeelden van manieren om te onthaasten, zodat jij bewust kunt kiezen voor ontspanning, je je goed voelt, en als het even kan en klein beetje gelukkiger wordt.

  • Het opschrijven van alles wat er in je om gaat in een (dag)boekje.
  • Meditaties, kort of lang en zo ‘zweverig’ als je zelf wilt.
  • Ademhalingsoefeningen, probeer zo veel mogelijk vanuit je buik te ademen. Dit kan voor het slapen gaan, bij het opstaan, als je in een drukke ruimte bent en even tot jezelf wilt komen, als je wacht terwijl het water kookt, in de rij staat bij de kassa, ofwel: altijd! YAY!
  • Sporten, beweging, yoga, noem maar op. Allerlei manieren om stofjes in ons lijf er voor te laten zorgen dat we ontspannen.
  • Slapen. Ontdek je eigen slaapritme. De een heeft genoeg aan 6 of 7 uur slaap. De ander heeft 8, 9 of 10 uur nodig om de volgende ochtend fris te kunnen beginnen. Ik weet zelf dat ik echt een leuker mens ben als ik 9 uur slaap heb gehad. Ik probeer een vast ritme te hebben. Rond 22:00 kruip ik in mijn zalige bed en om 7:30 zingen de vogels in mijn wekker mij wakker. Door een vast slaapritme te creëren boek je winst op een hoop vlakken: je slaapt sneller in, je slaapt dieper, en je bent vaak vlak voor de wekker aan wakker. Als we slapen, verwerken we. Ook dit helpt bij stress reductie. Hooray! Slapen is fijn!
  • Het drinken van een kopje (of gerust een hele pot) kruidenthee (kamille, munt & lavendel) of groene thee.
  • Trek de natuur in. Een fijne wandeling over de heide, of uitwaaien bij het strand. In drukke grote steden kan het lastig zijn om wat groens te vinden. Een avondwandeling door het Noorderplantsoen kan wonderen doen, het gaat namelijk ook om de hoeveelheid zuurstof die we onze hersens geven.
  • Lees of luister een boek, uit onderzoek is gebleken dat het lezen van een boek je stressniveau met 70% verlaagd.
  • Tekenen en schilderen, zo zijn de ‘Kleurboeken voor volwassenen’ ineens in opmars gekomen.
  • Een lijstje maken van alle mooie dingen waar jij blij, gelukkig, vrolijk van wordt.
  • Maak gebruik van de ‘niet storen’ modus op je telefoon, of leg je telefoon een uur voor het slapen weg en pak hem een uur na het opstaan pas. Dit zorgt voor meer rust en minder druk waardoor je je eigen bloeddruk kunt verlagen.
  • Knuffel! Met je partner, huisdier, huisgenoot of goede vriendin! Vriendschap en liefde zorgt er voor dat je beter slaapt, geestelijke stabiliteit en dat je minder snel depressief raakt.
  • Kijk naar bewegend water. Heerlijk aan de Zeeuwse kust, maar ook het water zien stromen onder de douche of in een warm bad doet wonderen. Tip: Maak ondertussen gebruik van een ontspannende zeep met lavendel.
  • LACH! Lachen is een wondermiddel tegen stress. Je kent het wel, een onwijs benarde situatie waarin je moet lachen van de zenuwen; of met je beste vriendin/vriend een enorme lachbui. Die verzuchting die daarna komt, daar gaat het om! Dat moment naar de ‘HAHAHHA’, de ‘Huuuuu’. Als we lachen komt er endorfine vrij in ons lichaam waar we ons gelukkig door voelen. Verder zorgt lachen voor een lagere bloeddruk en een betere bloedsomloop. Uitproberen dus! En als het even niet lukt, lachen en huilen gaan heel goed samen.
  • Liefde voor jezelf. Misschien wil je een killerbody, eens niet zo onzeker zijn, geen last hebben van je angsten, je dromen na jagen, beter kunnen lezen of juist beter zijn in gesprekken voeren. Iedereen kent zijn zwakkere kanten, maar ken je ook jouw onwijs sterke kanten? Ga op onderzoek en ontdek hoe mooi je wel niet bent. Mens, wat ben je mooi.