Heimwee

Met de vakantie in het vooruitzicht kan er onrust ontstaan. Aan de ene kant de wiebeltenen, want bijna (op) vakantie. Aan de andere kant buikpijn, want bijna (op) vakantie. Hoe groot de (voor)pret van vakantie ook kan zijn, voor sommige mensen geeft het ook grote gevoelens van onzekerheid. Het gaat hierbij om mensen die heimwee kunnen ervaren. Heimwee komt niet alleen voor bij kinderen, zeker ook bij volwassenen, en dat is helemaal niet gek. Over heimwee bij volwassenen wordt niet veel gesproken, tijd om daar nú verandering in te brengen.

Passenger zingt niet voor niets: 'Only hate the road when you're missing home'. Heimwee is een stressreactie van het lichaam, je komt in een ongebruikelijke situatie terecht, weet niet wat je kunt verwachten en hoe het zal zijn. Daarnaast spelen er gevoelens mee van het missen van thuis. Je kunt je overweldigd voelen, vermoeid, angstig, verloren en verdrietig. Ook kunnen er fysieke klachten ontstaan zoals slapeloosheid, misselijkheid, hoofdpijn en zelfs koorts. Je kunt niet genieten van daar waar je nu bent, omdat de gevoelens die je ervaart alle plaats innemen. Het maakt niet uit hoe vaak en hoe lang je al gereisd hebt, heimwee overvalt je en daar kun je niks aan doen. Heimwee is geen stoornis, het komt opzetten wanneer je het vertrouwde van thuis mist, en het gaat weer over. Heimwee kan over gaan als je weer thuis bent, en ook wanneer je nog op reis bent. Bij iedereen verloopt dit proces anders.

Goed om te weten is dat er verschillende soorten heimwee zijn. Zo wordt er onderscheid gemaakt in, jawel, honden- en kattenheimwee. Als je een kat uit zijn vertrouwde omgeving haalt, mist hij vooral het huis, zijn eigen mandje. Bij mensen uit zich dit in het missen van je eigen bed, je eigen keuken, je eigen douche, etc. Hondenheimwee wordt gekenmerkt door het missen van de mensen om je heen zoals bijvoorbeeld je ouders, vriendinnen en je huisdier. Dan is er ook nog anticipatie heimwee: dit is de heimwee die ontstaat door de angst om heimwee te krijgen, het angst-voor-de-angst idee.

Hoe kun je er nu voor zorgen dat die heimwee wat minder overweldigend is? 

- Zorg dat je wat te doen hebt om je gedachten te verzetten, ga er op uit, onderneem en ontdek. Dit voelt waarschijnlijk tegen je natuur in, maar het helpt om de tijd sneller te laten gaan. Het geeft afleiding. Ook het lezen van een boek of het luisteren naar je (lievelings-)muziek kan helpen.

- Het kan helpend zijn om van te voren te weten waar je heen gaat. Zoek informatie op over je plaats van bestemming, plan je route, boek wat activiteiten etc.

- Het aanhouden van dezelfde structuur van je normale ritme kan je een vertrouwd gevoel geven. Ontbijt met hetzelfde ontbijtje, douche met dezelfde douchegel, sta om dezelfde tijd op en ga op dezelfde tijd slapen.

- Neem iets vertrouwds mee van huis, zoals bijvoorbeeld je kussen, knuffel of foto's. Het kan ook helpend zijn om een herinneringendoosje mee te nemen. Wanneer deze vooraf (samen) gemaakt wordt kan de anticipatieheimwee, de angst voor het krijgen van heimwee, ook worden beperkt.

- Praat met je reisgenoten over je heimwee. Zij kunnen je een hart onder de riem steken.

- Wees je bewust van het feit dat je last hebt van heimwee, wees lief voor jezelf en maak het jezelf niet moeilijker dan dat het is. Het beseffen van het hebben van heimwee en dit accepteren kan al voldoende ruimte bieden om toch ook van je vakantie te kunnen genieten.

 

Heb een fijne zomer
Praktijk Speelkracht